SPONSORER

ARLA

Arla är med och satsar på Ostfestivalen år efter år för att värna om just svensk ost. I Sverige ägar man 12 mejerier som bland annat innefattar varumärken så som Arla Ko, Falbygdens, Kvibille m.fl.

Företaget är ett europeiskt mejerikooperativ, som ägs av 9 406 mjölkbönder i sju europeiska länder, var av 2 400 mjölkbönder i Sverige. Arlas mjölkbönder är både ägare till kooperativet och leverantörer av mjölken. Genom demokratin i den kooperativa företagsformen har de inflytande enligt den gamla principen: en medlem, en röst.

Läs mer på www.arla.se

FRÅN SVERIGE

Ursprungsmärkningen Från Sverige är samarbetspartner till Ostfestivalen för att uppmärksamma den utmärkta svenska osten, värdet av att välja svensk ost i butiken och på restaurangen och de mervärden du får på köpet.

Ost kan ursprungsmärkas med Från Sverige eller Mjölk från Sverige och det betyder att mjölken kommer från kor som är födda och uppfödda i Sverige och att osten är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige.De svenska mervärdena är många; djurvälfärd, jobb, trygg och säker mat och en levande landsbygd är några av dem. Osten är viktig för de svenska mjölkbönderna. Idag är endast 4 av 10 ostar som vi äter i Sverige svenskproducerade. Att välja svensk ost är därför ett sätt att bidra till ökad produktion av mjölk och ost i Sverige, och i förlängningen till en stärkt svensk försörjningsförmåga. Det är värt varenda krona.Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning för råvaror livsmedel och växter. Märket betyder att varan är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Varor med flera ingredienser har speciella regler. Om den innehåller mjölk, kött, ägg, fågel eller fisk är det alltid utan undantag svenskt — så titta efter märket när du handlar!

Läs mer på www.fransverige.se

LANTBRUKARNAS RIKSFÖRBUND

Lantbrukarnas Riksförbund är grundare av Ostfestivalen och är en politiskt obunden intresse- och företagarorganisation för företagare inom jordbruk, skogsbruk, trädgårdsnäringen och andra företagare som har sin bas i landsbygden. Dessa gröna näringar har en nyckelroll och en tätposition vad gäller tillväxt, lönsamhet och attraktionskraft i det hållbara samhället.

LRF bedriver sin verksamhet på ett ärligt och ansvarsfullt sätt, med syfte att bidra till en positiv och hållbar samhällsutveckling. Genom kompetens, öppenhet och respekt för människor, djur och natur skapar man trovärdighet som vilar på demokratiska grunder och alla människors lika värde.Man värnar om sina rötter i den svenska folkrörelsen och fokuserar på den enskilda medlemmens och kundens behov och förutsättningar för att skapa bästa möjliga förutsättningar för människor och företag inom de gröna näringarna.

Läs mer på www.lrf.se

ICA

Sedan starten av Ostfestivalen 2014 har ICA varit en viktig partner och minst sagt varit bidragande till att festivalen vuxit och blivit vad den är i dag – ett mecka för alla som älskar och vill lära sig mer om svensk ost.

ICA:s bidrag till Ostfestivalen är betydande för möjligheten att fokusera på svensk ost. Genom att öronmärka ett ekonomiskt bidrag som oavkortat går till att subventionera medverkan för mindre svenska ostproducenter gör man det möjligt för dessa aktörer att delta till en betydligt lägre peng än vad som annars vore möjligt. Dessutom bidrar ICA stort med både kunskap och erfarenhet till Ostfestivalens projektgrupp, som utöver ICA även består av LRF, ARLA och Sveriges Gårdsmejerister.-Ostfestivalen är årets roligaste tillställning och något vi ser framemot mycket varje år. Men bortsett från det har vi på ICA också ett långsiktigt mål i att vara med och stötta festivalen och det är att vi på sikt vill att konsumenten ska få upp ögonen för svensk ost som är lokalproducerad men också storskaligt producerad och därmed bredda utbudet av dessa produkter i våra butiker. säger Jan Ljungblom, Chef Kategori Ost & Mejeri, ICA.

Läs mer om ICA på www.ica.se.

KVIBILLE


Sedan 1920-talet har mejeriet i Kvibille tillverkat ost med stor passion. Från den första hushållsosten och klassiska Herrgård® till Cheddar och Ädel som satte Kvibille mejeri på kartan.


Läs mer på www.arla.se

Falbygdens

God ost är inget man stressar fram. Därför har vi vänt, passat, luktat och smakat ända sedan 1878. Idag är vi dessutom en av Sveriges största importörer av utvalda ostdelikatesser och dessertost från hela världen. I mer än fem generationer har vi engagerat oss i god ostkultur. Det innebär bland annat att vi förädlar och lagrar våra hårdostar med stor omsorg, så att de långsamt får utveckla sina smakkaraktärer i lugn och ro. I vårt sortiment hittar du idag allt ifrån vår egen långlagrade hårdost till spännande delikatessost från olika delar av världen, utvald med den erfarna ostkännarens genuina omsorg om smak och kvalitet.


Läs mer på www.falbygdensost.se

NILS OSCAR

Det är med glädje vi kan konstatera att Nils Oscar är ölpartner till Ostfestivalen. Som en av det “stora små” svenska mikrobryggerierna började man på tidigt 90-tal brygga öl på Kungsholmen i Stockholm.

Numera ligger bryggeriet i Nyköping och producerar ca 1.1 miljoner liter hantverksöl om året. Med gediget kunnande och en passion för hantverket tillverkar man bland annat flera olika ölsorter som passar till olika typer av mat. Vilka ölsorter som passar extra bra till ost får ni självklart smaka på plats på Ostfestivalen.

Läs mer om Nils Oscar på deras hemsida: www.nilsoscar.se

Tillsammans med Nils Oscar har vi till Ostfestivalen 2023 tagit fram en Ost- & Ölguide som ni finner här.

Sveriges Gårdsmejerister

Sveriges Gårdsmejerister samordnar den växande gruppen av hantverksmässiga mejerister i Sverige.

Har du kommit hit för att du är intresserad av ost – då har du kommit rätt. Här har vi samlat information om föreningen och våra medlemmar. Följ oss gärna på våra sociala medier för trevliga uppdateringar från hantverksmejeristernas vardag!Läs mer på www.sverigesgardsmejerister.se

TASTEWORTHY

För att ta osttävlingen till nästa nivå har Ostfestivalen i år ingått ett samarbete med Tasteworthy, Sveriges nya vetenskapliga smakgarant.

TasteWorthy grundades med en vision att göra god smak tillgänglig för alla.
Genom att förlita sig på sensoriska metoder, har de etablerat en smakgarant som konsumenter kan lita på.
TasteWorthy skiljer sig från andra "bäst-i-test tester" genom just sina vetenskapliga metoder där de kombinerar den senaste sensorikforskningen med smaktester från hela Sverige. De går bortom enskilt tyckande och använder avancerad sensorisk vetenskap och statistisk analys.
Resultatet blir en objektiv smakbedömning där hundratals konsumenter, experter, stjärnkockar och sommelierer gemensamt utvärderar produkter.

Med TasteWorthy är varje utmärkelse en bekräftelse på en validerad smakkvalitet och du kan lita på att vinnarna är de bästa inom sin kategori.

Läs mer på www.tasteworthy.se / www.instagram.com/tasteworth
yaward


Tidningen land

Land har sedan 1971 tagit svensk mat på allvar och landar varje vecka i brevlådan hos 115 000 intresserade prenumeranter – varje vecka läser mer än 300 000 läsare tidningen!

Dessutom är Land en populär sajt, finns på de stora sociala medierna och ger ut böcker och anordnar resor.  Land innehåller inte bara mat utan också trädgård och odling, djur och natur, landsbygdsreportage och nyheter och kryss och pyssel. Bland mycket annat!

Tidningen Land är mediepartner till Ostfestivalen och har mycket spännande om allt som rör svensk mat i både tidning och på sajten.
Läs mer på www.land.se